فهرست وبلاگ من

سلام بازدیدکننده محترم ازمطالب راضی بودید؟


خوش آمدید

درکلبه مارونق اگرنیست صفاهست جایی که صفاهست دراونورخداهست

صفحات

۱۳۸۹ فروردین ۱۴, شنبه

ورزش راز سلامتی

در دنیای امروز، بیماری ایدز، مصرف دخانیات، نبود تحرک و ورزش، خشونت و سوء تغذیه، سلامتی بشر را تهدید می کند.
بدون شک می توان گفت اگر ورزش در زندگی ما نقش و اهمیت خودش را پیدا کند و برای آن برنامه داشته باشیم، این عارضه‌های ناخوشایند شاید از بین بروند یا کم رنگ تر شوند. زیرا شخص ورزشکار معمولاً سیگاری نمی‌باشد، به تغذیه سالم اهمیت می دهد، از اعصاب آرام تری برخوردار است، انرژی خود را درست مصرف می کند و کمتر اهل خشونت و عصبانیت است. افزون بر این اثرات مثبت ورزش بیش از این است زیرا ورزش باعث زیاد شدن توده عضلانی بدن و مصرف بیشتر انرژی نیز می شود. تمرینات مرتب و منظم ورزشی باعث کم شدن چربی می‌شود و نمی گذارد چاق و بیمار شوید. انرژی مصرفی روزانه با ورزش و زیادشدن توده عضلانی افزایش می یابد. ورزش پیر شدن و سالمندی را به تاخیر می اندازد و باعث حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن افراد می شود، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سبب تقویت سیستم اسکلتی بدن می‌گردد. در ضمن ورزش به مصرف مستقیم اسیدهای چرب می‌انجامد، روش مطمئن و مناسب درمان چاقی و پیشگیری از برگشت آن است، زیرا عضلاتی که تحت تأثیر فعالیت ورزشی‌اند بدون نیاز به انسولین انرژی خود را علاوه بر گلوکز (نوعی قند مورد مصرف بافت ها و سلول های بدن) از اسیدهای چرب تامین می کنند. ورزش حتی برای بیمارانی که به مرض قند (دیابت) مبتلا می‌باشند مفید است. ورزش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی و سکته های مغزی را کاهش می دهد. ورزش باعث زیاد شدن مقدار گردش خون موثر در بدن می شود و از لخته شدن خون درسیاهرگ عمقی پا جلوگیری می‌کند و دستگاه قلبی عروقی و دستگاه تنفس و ایمنی بدن را تقویت می‌نماید. همچنین اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش را نباید نادیده گرفت. افزون بر این ورزش از افسردگی پیشگیری می‌کند، روحیه فرد را بالا می‌برد و در زندگی خانوادگی و اجتماعی و در شغل افراد تاثیرات سازنده‌ای‌ دارد. تجربه نشان داده است یک‌ شخص سالم و تندرست معمولاً از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کند برخوردار است. در غایت ورزش از مبتلاشدن به آلودگی های اجتماعی، مثل سیگار کشیدن، مواد مخدر و ... جلوگیری می‌کند، ذهن را تقویت می نماید و با اندیشه‌ای قوی می توان بر مشکلات و معضلات خانوادگی و اجتماعی بهتر فائق آمد.



بسیار اتفاق می افتد که خود غافل از سلامتی گام بر می داریم ، حفظ  آهنگ موزون تعادل سلامتی در ابعاد روحی ، جسمی و ذهنی یه نیاز واقعی است . بدن شفا را خیلی سریعتر و موثرتر از  داروهها در وجود خود  قبول دارد و با آن سازگاری می یابد.
ما تنها وابسته به بعد جسم نیستیم بلکه شاهراه سلامتی در حوزه ی عاطفی، ذهنی و روحی را نیز شامل می شود. توجه به هرکدام  توازن و تعادلی  را برای حفظ نشاط و شادابی وسلامتی به ارمغان دارد.
اگر واقع بینانه بنگریم  همه ی افراد بایستی  مسئولیت سلامتی کلی خود را، خود بعهده بگیرند. در ظاهر چنین بنظر می رسد که در جامعه ای  کاملا آگاه  از سلامتی زندگی می کنیم  ولی اگر به عمق مسئله نیک بنگریم خواهیم دید از خیلی از واقعیتهای کلی تعادل سلامتی خود آگاه نیستیم. و علم به حفظ و نگه داشتن تعادل کلی سلامتی خود را در ابعاد ذکر شده نداریم.
بسیار اتفاق افتاده است که  در یک پیاده رویی و یا در برخورداری از یه هوای مطبوع و وملایم و حتی دیدن مناظر و انجام  عملیات ورزشی ساده و رژیم غذایی مناسب ، دچار سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا و ریزش آب از بینی و تب شده ایم و متحیر مانده ایم که چگونه چنین اتفاقی برایمان افتاده است ! مایی که در تمام مسیر برنامه و اقداماتمان تماما کارههای مناسب و در راستای حفظ سلامتی گام برداشته ایم پس چرا باید مریض شویم!؟
اما این بار لازم است قبول کنیم که جواب هرچند ساده است  اما باورش را به همدیگر بقبولانیم که مدتهای قبل از برنامه ی سلامتی که تداریک دیده ایم (ورزش ، رژیم غذایی وتغذیه ی مناسب و... ) در حقیقت از خود غافل بوده ایم  در نتیجه سموم در بدن  ما جمع شده است . این سموم توانسته از غذاهایی باشد که قبلا میل نموده ایم  و یا از افکار منفی باشد که اشتباها پذیرفته ایم . این موارد در حقیقت موجب کاهش  مقاومت کلی بدن  می گردد . زمانیکه ما رژیم غذایی سالم خود راشروع کرده ایم این سموم به حرکت در آمده اند.
به حق که سموم در بدن شباهت زیادی به لجنی دارد که به مرور زمان  در کف رودخانه ها  جمع می گردد و زمانیکه بارندگی  می شود ویا جریان آب رودخانه  تند می گردد، این لجن ها از کف رودخانه ها به حرکت در آمده و به سطح آب می آیند.
یک رژیم غذایی مناسب غالبا سمومی را که به مرور زمان  در بدن جمع شده اند  به حرکت در آورده  و برای خارج  شدن  به سطح  بدن می آورد . در چنین شرایطی است که ما دچار سرماخوردگی  ویا آنفلوآنزا  می شویم . سرازیر شدن آب بینی  وتب نشان  می دهد که بدن  ما برای پاک شدن  خود  از لجن ها یا سموم  انباشته شده  به فعالیت افتاده است.  در واقع  آب بینی  و تب نشانه های مثبتی  در تایید  وموثر بودن  رژیم سلامتی  (ورزش ، غذایی مناسب و...)  ما می باشد.  اگر به رژیم غذایمان ادامه دهیم  و بگذاریم دوره  پاکیزگی  بدن  از سموم طی شود، معمولا  بدن در طول سه تا هفت  روز  از این  سموم پاک  می گردد.
متاسفانه  خیلی  از افراد این علائم  را نشان های  منفی  رژیم غذایی  دانسته  و نومید  می شوند و آن را بهانه ایی برای قطع  رژیم  قرار می دهند . بیایید با علم به واقعیت های تعادلی بدن خود ، خود در حفظ تعادل وتوازن کلی سلامتی بکوشیم وتعادل را بهم نزنیم.
                         ناهنجاری های  قامتی زنگ خطری در کمین  سلامت جسمی دانش آموزان

تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از حوزه های معارف بشری است که در عصر حاضر از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. اهمیت و ارزش این پدیده توانمند را از ابعاد مختلف می توان مورد بررسی قرار داد. یکی از این ابعاد در ارتباط با مبتلایان به ضعف های بدنی و عوارض جسمی و حرکتی  تعین می گردد. تعداد این گروه از مردم بسیار زیاد بوده و به طور چشمگیری در حال فزونی است و به ویژه در ارتباط با کودکان، نوجوانان و جوانان که در سنین رشد هستند باید مورد توجه جدی قرار گیرد. تحقیقاتی که در همین زمینه و برای اولین بار در ایران انجام شده، نتایج نگران کننده ای را نشان می دهد. این مهم در ارزیابی سال گذشته که توسط  گروه ارزیابی ناهنجاری های قامتی دختران در سطح شهر مریوان انجام گرفت  تائیدی براین ادعاست..

حرکات اصلاحی یکی از گرایش های علوم ورزشی است که در همین زمینه به بحث و بررسی می پردازد. آشنایان امر تربیت بدنی و ورزش و به ویژه معلمین این رشته باید با مباحث حرکات اصلاحی آشنایی کافی داشته باشند تا از این طریق بتوانند از بروز و شیوع ناهنجاری های وضعیتی پیشگیری نموده و در مواردی نیز اقدامات درمانی مناسب را به عمل آورند.
 این دانش در بکارگیری  فنآوری وعلوم تکنولوژی با استفاده از نرم افزارطراحی شده ویژه ی ارزیابی
             ، گام قابل توجهی در دقت ارزیابی بر میدارد.tropy   
خوشبختانه گروه ارزیابی و سنجش با بکارگیری این نرم افزار میزان دقت و توجه خود را با ضریب اطمینان بیشتر بکار بسته اند. اما متاسفانه بدلیل  فقر آگاهی خود دانش آموزان و اولیاء آنان که  ضرورت اطلاع رسانی  به آنان انجام نگرفته بیشتر دانش آموزان از اقدامات تصویر برداری قامتی مورد نیاز بویژه بین دختران خودداری می نمایند ومتاسفانه از روند دقت منطقی در این زمینه میکاهد.
امید است با برنامه ریزی منسجم و کارا بتوان در اجرایی  حرکات اصلاحی صحیح همگام وهماهنگ برای سلامتی دانش آموزان که به حق سلامتی جسمانی وروحی آنان در خطر است گام موثر برداریم.
ساختار قامتی دانش آموزان دراولین سه ماهه ی سال تحصیلی در زمینه های سر به جلو، شانه نامتقارن، پشت کج، پشت گرد، پشت صاف، کمرگود، زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری، کف پای صاف و شست کج مورد ارزیابی قرار گرفتند.
از تعداد 5 آموزشگاه دخترانه ی ( اسوء ، زینب ، فضیلت ، چهارباغ وشاهد ) بیشترین درصد ناهنجاری بترتیب عبارتند از :
( افتادگی شانه ، کمر گود ، پشت گرد و زانو پرانتزی )
از کل 5 آموزشگاه به تعداد 127 نفر سال اول راهنمایی  97 نفر (37/76 %) دارای  ناهنجاری قامتی بوده اند. وتعداد 30 نفر(62/23%) سالم تشخیص داده شدند.
به گفته کارشناسان پزشکی ورزشی خم شدن بیش از حد و به مدت زیاد در هنگام نوشتن، غذا خوردن و سایر کارها عوارض زیادی را برای ستون فقرات در پی دارد..
رعایت نکردن نکات ضروری در مورد چگونگی نشستن روی نیمکت ها و در هنگام فعالیت در موارد حاد دو نوع قوز در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌کند که یکی قوز استخوانی و دیگری قوزهایی است که به علت بافت نرم و عضلات ایجاد می‌شود.
در این میان متخصصان ارتوپد اعلام کردند: افرادی که در هنگام فعالیت در حالت نشسته از جمله خوردن و نوشتن به مدت طولانی خم می‌شوند مستعد پیدا کردن قوز نوع دوم هستند.
گفتنی است: این معضل به ویژه در مورد دانش‌آموزان که گاه به مدت طولانی در حالت نشسته و خم شده قرار می‌گیرند، اهمیت  زیادی دارد زیرا به مرور زمان عضلات آنها ضعیف می‌شود و اگر در ترک این عادت نادرست خود اقدام نکنند پس از گذشت مدتی به طور حتم قوز نوع دوم را پیدا می‌کنند.
لذا متخصصان پزشکی ورزشی تاکید کرده‌اند که ضروریست در هنگام فعالیت ستون فقرات کاملا در حالت ایستاده قرار گیرد زیرا عدم توجه به این معضل مشکلات متعددی را برای ستون فقرات افراد به همراه دارد

هیچ نظری موجود نیست: